Zasady dotyczące cookies

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności

×

Jednym zdaniem

2021-10-15  "Trwają prace nad pakietem wsparcia dla osób potrzebujących pomocy w związku z cenami energii elektrycznej" - poinformował rzecznik rządu Piotr Müller. W ramach pomocy rząd planuje w 2022 r. przeznaczyć na dopłaty do prądu ok. 1,5 mld zł.
2021-10-15  Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozstrzygnie przetarg na dostawy energii elektrycznej przez 2 lata, pomimo tego, że najtańsza oferta przekraczyła budżet o ponad 100 mln zł. Złożył ją koncern Tauron, który oczekuje zapłaty w wysokości 597,3 mln zł.
2021-10-13  Na dachu elektrowni szczytowo-pompowej Dychów, należącej do PGE Energia Odnawialna, zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 50 kW. Mikroinstalacja pozwoli w 25 proc. zaspokoić potrzeby energetyczne obiektu związane z bieżącą działalnością pozaprodukcyjną
2021-10-09  "Negocjacje pakietu Fit for 55 potrwają od kilkunastu miesięcy do 2 lat" - ocenił minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Jego zdaniem, Polska jest gotowa do adaptacji nowych, proekologicznych technologii, ale muszą to być technologie "dojrzałe".
2021-10-05  Prezydent podpisał nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw, zakładającą ograniczenie obowiązków koncesyjnych dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie małych instalacji.
2021-10-01  Rusza nabór wniosków w ramach pierwszej części programu Agroenergia, wdrażanej ze środków NFOŚiGW. Pierwsza część naboru dotyczy dofinansowania mikroinstalacji fotowoltaicznych i wiatrowych oraz pomp ciepła. W puli programu jest 200 mln zł.
2021-09-28  Sześć nowych instalacji fotowoltaicznych powstanie na budynkach i gruntach należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Rzeszowie. Do tej pory spółka zaoszczędziła dzięki OZE blisko 3,5 mln zł.

2018-05-30

E-Pola już w przyszłym roku

fot. NCBiR

Nowoczesny, polski autobus elektryczny - to cel, jaki postawił przed sobą polski rząd. Elektryczny transport ma stać się w najbliższym czasie wyznacznikiem nowoczesności polskiej gospodarki, a innowacyjne firmy motoryzacyjne jej kołem zamachowym. Aby do tego doszło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uruchomiło w zeszłym roku projekt “Bezemisyjny transport zbiorowy” z budżetem wynoszącym 100 mln zł. Środki te mają zostać wydane na działania badawczo-rozwojowe, które “doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji”.

- Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją - przekonuje prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.

Wtóruje mu wicepremier Jarosław Gowin: - Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny. Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem - stwierdził minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Pierwsze e-busy powstałe z rządowego programu miałyby wyjechać z fabryk w 2019 roku. Docelowo do 2020 roku miałoby w całej Polsce być ich co najmniej 600. NCBiR zaprosił do projektu 23 polskie samorządy, reprezentujące zarówno największe metropolie, jak i niewielkie ośrodki - takie jak Zakliczyn w powiecie tarnowskim. Dużym odbiorcą autobusów z projektu z pewnością będzie także Górnośląsko Zagłębiowska Metropolia, która w przyszłym roku przejmie od KZK GOP zadanie organizacji transportu zbiorowego w centralnej części województwa śląskiego.

Póki co gotowe są założenia projektowe oraz futurystyczne wizualizacje nowego autobusu określanego roboczą nazwą E-Pola, które zdecydowanie odstają od tego, co do tej pory znaliśmy pod nazwa “autobus elektryczny”.

Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do konstrukcji autobusów pozwoli między innymi na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów w przyszłości. Wraz z rozwojem technologii w pojazdach będzie można instalować także zupełnie nowe moduły i elementy, zgodnie ze zmieniającym się zapotrzebowaniem.

Sercem autobusów ma być napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie wozy typu E-Pola będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne zapewnią polskim miastom ekologiczny, bezemisyjny i cichy transport publiczny oraz wysoką efektywność ekonomiczną jego obsługi w długiej perspektywie.

Nim jednak doczekamy się ultranowoczesnych e-busów z polskich fabryk, rodzime zakłady biją rekordy w produkcji bardziej tradycyjnych pojazdów. Według danych NCBiR w 2017 roku roku produkcja e-busów w Polsce wyniosła 82 sztuki, ale w tym roku prognozuje się, że do grudnia wyprodukujemy nawet 350 autobusów elektrycznych. Zdecydowany liderem jest tutaj wielopolski Solaris, z którego linii montażowej zjechały w zeszłym roku 63 wozu o napędzie elektrycznym. W tym roku tylko do Włoch Solaris wysłał już 22 pojazdy - w tym 12 do Bergamo i 10 do Mediolanu. Nabywców znajdują również produkowane we Wrocławiu elektrobusy marki Volvo. Dwa kolejne mają w przyszłym trafić do norweskiego Lillehammer.

Przejściowe kłopoty ma za to lubelski Ursus Bus. Firma, która w 2017 roku wyprodukowała 14 pojazdów elektrycznych, w pierwszym kwartale tego roku zanotowała blisko 1,5 mln zł straty. Jak przekonuje zarząd firmy to wyniki dużych inwestycji w działalność rozwojową. Przyszłą dobrą kondycję finansowa fabryki zapewnić ma natomiast wypchany portfel zamówień o wartości przeszło 200 mln zł, obejmujący między innymi 15 trolejbusów dla Lublina i bardzo duże zamówienie na 47 e-busów dla Zielonej Góry. Lubelskie pojazdy w niedalekiej przyszłości mają pojawić się również w Szczecinku, Ostrowie Wielkopolskim i Katowicach.

Jeśli chodzi o zakupy autobusów elektrycznych, nie próżnują również inne polskie samorządy. 12 autobusów, w tym dwa elektryczne, do końca 2020 roku ma trafić do Ostródy. Przetarg na ich dostawę wygrał Solaris, który zaoferował za całość zamówienia 16 mln zł. Z kolei Włocławek, który posiada już skromna flotę ośmiu elektrobusów marki Volvo, rozstrzygnął postępowanie na zakup ładowarek do nich. Cztery urządzenia typu OppCharge o mocy 300 kW zainstalowane zostaną jesienią. Przystosowane będą do obsługi zamontowanych w pojazdach wysuwanych pantografów.

Z danych NCBiR wynika, że w marcu tego roku w całym kraju po drogach poruszało się 95 autobusów elektrycznych. Większość z nich w trzech miastach: Warszawie - 28 sztuk, Krakowie - 26 sztuk i Jaworznie - 27 sztuk. Zwłaszcza to ostatnie miasto wydaje się być w tym zestawieniu pewnym zaskoczeniem. Niespełna 100-tysięczne miasto na granicy Śląska i Małopolski od dawna z zainteresowaniem przygląda się elektromobilności. Przez jakiś czas w jaworznickim ratuszu zastanawiano się nad budową linii tramwajowej. Pomysł ten jednak upadł ze względów finansowych. W zamian zdecydowano się właśnie na zakup floty elektrobusów. Pierwsze wozy dostarczone przez Solarisa pojawiły się w zajezdni PKMu Jaworzno wiosną 2015 roku. Dziś stanowią one już przeszło 40 proc. taboru przewoźnika, co czyni go jednym z liderów europejskiego rynku e-mobilności. W planach jest natomiast dojście do poziomu 80 proc. elektryfikacji taboru. Równolegle rozbudowano sieć ładowarek rozsianych po całym mieście, których zastosowanie likwiduje problem ograniczonego zasięgu autobusów elektrycznych.

Warto podkreślić, że zastosowanie w przewozach autobusów elektrycznych wymaga od przewoźnika wiele rozwagi i odpowiedniego przygotowania.

– Bo autobusy elektryczne nie mogą być użytkowane tak jak dieslowskie – podkreśla Jan Barchanek, przedstawiciel przewoźnika autobusowego z Pragi, goszczący na niedawnej konferencji “Be smart, be electric” poświęconej elektromobilności. – Zmiana napędu to jednak rewolucja, inaczej użytkowany środek transportu. W Pradze standardowy autobus przejeżdża 60 tys. km rocznie. Dla autobusu elektrycznego, by było to opłacalne, konieczne jest ponad 70 tys. km. I tak próbujemy konstruować linie – tłumaczył Barchanek i przyznał że nie sądzi, by w przyszłości miasta mogły w całości opierać się na jednym napędzie.

Przykład takich firm jak Ursus Bus, która w całości poświęciła się produkcji pojazdów bezemisyjnych pokazuje jednak, że w tym sektorze jest przyszłość. Szczególnie w naszym kraju, który od lat specjalizuje się w produkcji autobusów, a z rozwoju elektromobilności rząd uczynił kluczowy punkt swojego programu. Na wsparciu produkcji e-busów wcale zresztą się nie kończy. Państwo nacjonalizuje właśnie, poprzez Polski Fundusz Rozwoju, bydgoską firmę PESA specjalizująca się w produkcji tramwajów i pociągów. Polski eksporter dostarczający pojazdy szynowe do niemal wszystkich krajów Europy popadł ostatnio w problemy finansowe. Przyczyniły się do tego spore inwestycje w rozwój firmy, które zbiegły się w czasie z zawieszeniem dużego kontraktu na dostawę tramwajów dla Moskwy, gdzie dostarczono tylko połowę ze 120 zamówionych pojazdów. Tylko część z pozostałych wagonów udało się w zeszłym roku sprzedać do Kijowa. Jak podkreślono w komunikacie dotyczącym przejęcia spółki PESA, utrzymanie działalności firmy leży w interesie rządu, bowiem bydgoskie przedsiębiorstwo odgrywa kluczową rolę w tzw. Planie Morawieckiego.

Jednym zdaniem

2021-10-15  "Trwają prace nad pakietem wsparcia dla osób potrzebujących pomocy w związku z cenami energii elektrycznej" - poinformował rzecznik rządu Piotr Müller. W ramach pomocy rząd planuje w 2022 r. przeznaczyć na dopłaty do prądu ok. 1,5 mld zł.
2021-10-15  Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozstrzygnie przetarg na dostawy energii elektrycznej przez 2 lata, pomimo tego, że najtańsza oferta przekraczyła budżet o ponad 100 mln zł. Złożył ją koncern Tauron, który oczekuje zapłaty w wysokości 597,3 mln zł.
2021-10-13  Na dachu elektrowni szczytowo-pompowej Dychów, należącej do PGE Energia Odnawialna, zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 50 kW. Mikroinstalacja pozwoli w 25 proc. zaspokoić potrzeby energetyczne obiektu związane z bieżącą działalnością pozaprodukcyjną
2021-10-09  "Negocjacje pakietu Fit for 55 potrwają od kilkunastu miesięcy do 2 lat" - ocenił minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Jego zdaniem, Polska jest gotowa do adaptacji nowych, proekologicznych technologii, ale muszą to być technologie "dojrzałe".
2021-10-05  Prezydent podpisał nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw, zakładającą ograniczenie obowiązków koncesyjnych dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie małych instalacji.
2021-10-01  Rusza nabór wniosków w ramach pierwszej części programu Agroenergia, wdrażanej ze środków NFOŚiGW. Pierwsza część naboru dotyczy dofinansowania mikroinstalacji fotowoltaicznych i wiatrowych oraz pomp ciepła. W puli programu jest 200 mln zł.
2021-09-28  Sześć nowych instalacji fotowoltaicznych powstanie na budynkach i gruntach należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Rzeszowie. Do tej pory spółka zaoszczędziła dzięki OZE blisko 3,5 mln zł.

Od redakcji

Naszym celem jest promocja nowatorskich rozwiązań i idei w zakresie gospodarki energią oraz innymi mediami. Publikowane informacje będą kierowane szczególnie do osób odpowiedzialnych za kreowanie polityki energetycznej w gminach, gminnych spółek energetycznych, lokalnych grup zakupowych oraz fundacji i stowarzyszeń promujących innowacyjne rozwiązania w energetyce i realizujących programy ukierunkowane na wzrost efektywności energetycznej oraz racjonalizację zużycia energii.

Będziemy publikować artykuły problemowe na tematy będące przedmiotem gorących dyskusji w branży oraz wywiady z ludźmi, którzy żyją tymi sprawami na co dzień. Uzupełnieniem będzie przegląd prasy oraz kalendarium aktualnych wydarzeń.

Chcemy wspierać inicjatywy podejmowane w tym obszarze przez małe spółki energetyczne służąc naszymi kompetencjami w zakresie budowania rozwiązań informatycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb, integracji systemów i prowadzenia projektów wdrożeniowych.