Zasady dotyczące cookies

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności

×

Jednym zdaniem

2019-11-25  „Instalacje fotowoltaiczne w Polsce mogą osiągnąć na koniec tego roku łączą moc na poziomie 1500 MW” – ocenił minister Michał Kurtyka. Jego zdaniem wpływ na dynamiczny wzrost tego sektora ma rozwój technologiczny i obniżenie kosztów budowy paneli PV.
2019-11-21  Ponad 460 mln zł dotacji otrzymają samorządy na zakup autobusów elektrycznych i budowę infrastruktury. Środki rozdane w ramach konkursu POIiŚ na lata 2014-20 trafią do 13 miast. Największe projekty warte łącznie blisko 290 mln zł złożyły Kraków i Poznań.
2019-11-20  Z początkiem marca 2020 r. w Kobiernikach koło Płocka (woj. mazowieckie) na składowisku śmieci tamtejszego Przedsiębiorstwa Gospodarowania Odpadami uruchomiona zostanie farma fotowoltaiczna o mocy prawie 1 MW. Koszt inwestycji to 6,5 mln zł.
2019-11-20  Ekoenergetyka podpisała kolejną umowę z MZA w Warszawie na dostawę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych. Spółka dostarczy do stolicy 65 urządzeń plug-in do zajezdni oraz 3 stacje pantografowe.
2019-11-19  Arctic Paper rozważa budowę elektrowni fotowoltaicznej o mocy kilku megawatów na terenie zakładu w Kostrzynie. W kolejnym etapie takie instalacje mogłyby pojawić się w pozostałych papierniach należących do grupy.
2019-11-16  Dwie instalacje fotowoltaiczne zamontowano na budynku kampusu Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Łącznie będą one w stanie wyprodukować 40 tys. KWh energii elektrycznej rocznie.
2019-11-16  Wraz z nową kadencją rządu likwidacji uległo Ministerstwo Energii. Jego kompetencje trafiły w dużej mierze do nowego Ministerstwa Aktywów Państwowych, które zarządzać będzie większością państwowych spółek. Pokieruje nim Jacek Sasin.

2016-09-14

Narodowy samochód elektryczny


Kontrolowane przez skarb państwa spółki energetyczne – PGE, Tauron, Enea i Energa – dostały ambitne zadanie: zbudować elektryczny samochód osobowy i zelektryfikować nim polskie drogi. Przykłady ze świata pokazują, że pomysł nie jest oderwany od rzeczywistości. Portal WysokieNapiecie.pl sprawdził jak daleko sięgają plany rządu i czy są realne.

PGE, Energa, Tauron i Enea mają wspólnie opracować prototyp, a następnie zacząć masową produkcję osobowego samochodu elektrycznego. Polski Ford T nowej epoki ma powstawać w kraju i przy jak największym udziale polskich kooperantów.
Aby urzeczywistnić te rządowe plany energetyczni czempioni złożyli 9 września do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o zgodę na powstanie wspólnej spółki pod nazwą ElectroMobilityPoland. UOKiK poinformował o tym we wtorek, wyraźnie wyprzedzając zamiary rządu i samych spółek energetycznych. Godzinę po publikacji depeszy PAP z tą informacją domena internetowa z nazwą spółki została wykupiona przez firmę handlującą adresami internetowymi. Sam komunikat UOKiK chwilę później zniknął ze strony internetowej urzędu. Zachował się natomiast w archiwum Google.

Pomimo wpadki na starcie, plany rządu są bardzo poważne. Kontrolowane przez skarb państwa spółki mają zelektryfikować transport drogowy w Polsce, stając przy tym w szranki z takimi zagranicznymi potęgami jak BMW, Nissan, Renault, czy wschodząca gwiazda światowej motoryzacji – amerykański Tesla.

Plany ministerialnego tandemu
– Polska powinna zaistnieć w nowej rewolucji przemysłowej i rozpocząć produkcję na światową skalę autobusów i samochodów o napędzie elektrycznym – mówił w niedawnym wywiadzie dla Gazety Polskiej Codziennie wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Silnym wsparciem merytorycznym w kreowaniu tych planów jest wiceminister energii dr Michał Kurtyka. W wydanej w marcu książce “New electricity and new cars. The future of the European energy doctrine” (jej recenzja ukazała się niedawno na łamach portalu WysokieNapiecie.pl pt. Polska energetyka między węglem a OZE) stwierdza on m.in., że „silna obecnie polska gospodarka potrzebuje pozytywnego zwrotu i nowego impulsu rozwojowego. Samochody elektryczne i nowa energetyka mogą być elementami, które zmienią reguły gry”.

Tandem ministerstw ma przy okazji pokazać, że rząd PiS kończy z Polską resortową. Realizacja planów będzie wymagała zresztą zaangażowania nie tylko ministerstw energii i rozwoju, ale jeszcze przynajmniej transportu i finansów. To ostatnie – jak wynika z sierpniowych informacji Obserwatora Legislacji Energetycznej portalu WysokieNapiecie.pl – może odegrać ważną rolę w przypadku wprowadzania zachęt podatkowych dla nabywców samochodów elektrycznych.

Test dla państwowych czempionów
Gdy w sierpniu po raz pierwszy dziennikarze WysokieNapiecie.pl rozmawiali z przedstawicielami państwowych koncernów energetycznych o rządowym pomyśle, mogli usłyszeć przede wszystkim głosy umiarkowanego sceptycyzmu, bo oto właściciel oczekuje od nich wejścia na zupełnie nieznany im rynek. A pomyłki w państwowych firmach zwykle kończyły się dla menadżerów wieloletnimi postępowaniami prokuratorskimi. Dlatego niewielu jest tam chętnych na eksperymentowanie z zupełnie nowymi technologiami.

Ministerstwo Energii chce jednak zachęcić koncerny do działania. Jak zapewniał na Forum Ekonomicznym w Krynicy wiceminister Kurtyka, takie spółki celowe będą funkcjonować jak inne start-upy na Zachodzie – będą mogły się uczyć na własnych błędach.
Z informacji WysokieNapiecie.pl wynika, że uczyć będą się na razie same, bo chociaż polskie firmy – jak producent autobusów Solaris i producent maszyn rolniczych Ursus – miały być zainteresowane projektem, to rząd nie planuje na razie dopraszać prywatnych partnerów. Budowa samochodu ma być przy okazji spoiwem państwowych czempionów energetycznych. A w razie sukcesu – będzie to sukces rządu.

Pierwsze jajko czy kura?
Państwowe zaangażowanie w elektromobilność ma także przełamać zaklęte koło w którym nie ma zbyt wielu stacji ładowania, bo nie ma samochodów elektrycznych, których z kolei nie kupują klienci m.in. w obawie przed zbyt małą siecią ładowarek. Nasz rozmówca z Ministerstwa Energii zdradza, że resort zastanawia się nad częściowym zwrotem w taryfach za dystrybucję energii wydatków poniesionych na sieć ładowarek. – Po rozwinięciu szkieletowej sieci stacji ładowania, reszta powinna już powstawać sama na warunkach rynkowych – tłumaczy.

Ministerstwo liczy także na zaangażowanie samorządów, zwłaszcza największych miast. Ma nadzieję, że rozwijające się systemy wypożyczalni samochodów miejskich będą oparte na pojazdach elektrycznych. Ministerstwo Rozwoju zwróciło także uwagę w opublikowanym niedawno programie eBus, że co roku wymienianych jest w naszym kraju ok. 1 tys. autobusów miejskich, z których coraz więcej – przy odpowiednich zachętach – mogłyby stanowić pojazdy elektryczne. Oczywiście najlepiej polskiej produkcji.

Polska Chinami Europy
Plany stworzenia w naszym kraju motoryzacyjnych potęg mogą wydawać się abstrakcyjne, ale doświadczenia innych krajów pokazują, że zbudowanie dziś koncernu motoryzacyjnego produkującego samochody na krajowy rynek i eksport nie jest wcale niemożliwe.


O tym kto osiągnął ten sukces przeczytasz w dokończeniu analizy na portalu WysokieNapiecie.pl.

Bartłomiej Derski, WysokieNapiecie.pl


Jednym zdaniem

2019-11-25  „Instalacje fotowoltaiczne w Polsce mogą osiągnąć na koniec tego roku łączą moc na poziomie 1500 MW” – ocenił minister Michał Kurtyka. Jego zdaniem wpływ na dynamiczny wzrost tego sektora ma rozwój technologiczny i obniżenie kosztów budowy paneli PV.
2019-11-21  Ponad 460 mln zł dotacji otrzymają samorządy na zakup autobusów elektrycznych i budowę infrastruktury. Środki rozdane w ramach konkursu POIiŚ na lata 2014-20 trafią do 13 miast. Największe projekty warte łącznie blisko 290 mln zł złożyły Kraków i Poznań.
2019-11-20  Z początkiem marca 2020 r. w Kobiernikach koło Płocka (woj. mazowieckie) na składowisku śmieci tamtejszego Przedsiębiorstwa Gospodarowania Odpadami uruchomiona zostanie farma fotowoltaiczna o mocy prawie 1 MW. Koszt inwestycji to 6,5 mln zł.
2019-11-20  Ekoenergetyka podpisała kolejną umowę z MZA w Warszawie na dostawę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych. Spółka dostarczy do stolicy 65 urządzeń plug-in do zajezdni oraz 3 stacje pantografowe.
2019-11-19  Arctic Paper rozważa budowę elektrowni fotowoltaicznej o mocy kilku megawatów na terenie zakładu w Kostrzynie. W kolejnym etapie takie instalacje mogłyby pojawić się w pozostałych papierniach należących do grupy.
2019-11-16  Dwie instalacje fotowoltaiczne zamontowano na budynku kampusu Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Łącznie będą one w stanie wyprodukować 40 tys. KWh energii elektrycznej rocznie.
2019-11-16  Wraz z nową kadencją rządu likwidacji uległo Ministerstwo Energii. Jego kompetencje trafiły w dużej mierze do nowego Ministerstwa Aktywów Państwowych, które zarządzać będzie większością państwowych spółek. Pokieruje nim Jacek Sasin.

Od redakcji

Naszym celem jest promocja nowatorskich rozwiązań i idei w zakresie gospodarki energią oraz innymi mediami. Publikowane informacje będą kierowane szczególnie do osób odpowiedzialnych za kreowanie polityki energetycznej w gminach, gminnych spółek energetycznych, lokalnych grup zakupowych oraz fundacji i stowarzyszeń promujących innowacyjne rozwiązania w energetyce i realizujących programy ukierunkowane na wzrost efektywności energetycznej oraz racjonalizację zużycia energii.

Będziemy publikować artykuły problemowe na tematy będące przedmiotem gorących dyskusji w branży oraz wywiady z ludźmi, którzy żyją tymi sprawami na co dzień. Uzupełnieniem będzie przegląd prasy oraz kalendarium aktualnych wydarzeń.

Chcemy wspierać inicjatywy podejmowane w tym obszarze przez małe spółki energetyczne służąc naszymi kompetencjami w zakresie budowania rozwiązań informatycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb, integracji systemów i prowadzenia projektów wdrożeniowych.